מאמרים

מאמרים מאת עו"ד מתי אביב

מאמרים - משפט צבאי, מאת: מתי אביב עו"ד צבאי בדרום

מתי תוגש תביעה כנגד משרד הביטחון? מאת: מתי אביב, עו"ד צבאי בדרום
חייל או שוטר, אשר מעוניין להגיש תביעה כנגד משרד הביטחון, יהיה חייב להוכיח קיומו של קשר סיבתי בין החבלה ו/או המחלה (פיזית או נפשית), ממנה הוא סובל, לבין השירות הצבאי ובכדי להכיר בתביעתו של החייל/שוטר.

התיישנות תביעות כנגד משרד הביטחון, מאת: מתי אביב, עו"ד צבאי בדרום
הזכות להגיש בקשות לפי סעיף 30 (א) או 30 (ב) לחוק, מתיישנת בתום 3 שנים מיום שחרורו של הנכה משירותו הצבאי, שבזמנו ארע המקרה שגרם לנכותו, אולם אם הנכות נובעת ממחלה ששר הביטחון הכיר בה בנסיבות מיוחדות מאוד, ניתן יהיה להגיש בקשה מנומקת היטב.

מי זכאי להכרה כנכה צה"ל ואילו תביעות הן השכיחות ביותר?
לפי חוק הנכים, זכאים להכרה כזו חיילי סדיר או מילואים, אנשי קבע, שוטרים וסוהרים, אם הם נפגעו בפעילות מבצעית הייחודית לשירותם. לרוב אלה פגיעות גוף, והתביעות השכיחות ביותר הן של בעיות אורתופדיות, כמו שברי מאמץ, נכות בעמוד השדרה ובעיות רגליים וכן, שמיעה לקויה, אסתמה, אי מתן טיפול במועד (עילה לתביעת רשלנות רפואית) והפרעות נפשיות. לאחרונה יש יותר תביעות על רקע נפשי, בשל חשיפה למראות טראומתיים, כמו היתקלות עם מחבלים בזמני מלחמה וטיפול בגופות חיילים. רצוי לאסוף תיעוד בכתב בסמוך לאירוע, כדי לקשור בין השירות הצבאי לבעיה הנפשית שנוצרה מכך. אם מדובר בהלם קרב, ניתן לתבוע גם בחלוף שנים רבות, כל עוד ניתן לבססו בהקשר סיבתי שנתמך במסמך רפואי.

איך תדעו את מי לתבוע
לאחרונה חלו תיקונים בחוק השיקום של משרד הביטחון, המבחין בין חייל חובה או מילואים לשאר אנשי כוחות הביטחון ובין סוגי הפגיעות. באשר לאנשי כוחות הביטחון , פגיעתם תוכר בידי משרד הביטחון רק אם נפגעו בפעילות מבצעית הייחודית לשירות. יתר המקרים יוכלו להגיש תביעה לביטוח לאומי במסגרת פעיות עבודה. לגבי חיילי חובה ומילואים, התביעות ימשיכו להיות מטופלות בידי משרד הביטחון, גם אחרי שחרורם מהשירות. כך, שוטר/סוהר/ איש קבע, שנפצע בתאונת דרכים בדרך לעבודה, יגיש את התביעה לפגיעה לביטוח הלאומי, במסגרת ענף נפגעי עבודה, משום שלא מדובר בחבלה שאירעה עקב פעילות מבצעית. ואולן, כאשר חייל חובה/מילואים נפגע בתאונה בדרכו לבסיס, עליו להגיש את התביעה למשרד הביטחון.
החוק קובע 2 תנאים: ראשית, חייל שנפגע או חלה בשירות סדיר או בקבע זכאי לתבוע מאגף השיקום במשרד הביטחון להכיר בו כנכה על פי חוק. תביעות חיילים בסדיר יוגשו לאגף זה. חשוב להתייעץ עם עורך דין צבאי שמתמחה בתחום בטרם הגשת התביעה, במהלכה ולאורך כל התהליך מול אגף השיקום והביטוח הלאומי.
בנוגע למחלות, אנשי קבע יוכלו להגיש תביעה רק אם חלו באחת מהמחלות ברשימה המצומצמת שנקבעה בחוק ובתנאי שזו התפרצה על רקע אירוע שנסיבותיו ייחודיות לשירות.

הפיצויים שניתן לקבל ממשרד הביטחון
נכות של עד 10% לא מזכה בפיצוי ממשרד הביטחון. בין 10% ל-20%, הזכאות היא לפיצוי חד פעמי ומעל ל-20%, תזכה בקצבה קבועה והטבות נוספות, כמו מימון לימודים. בנכות של 100% המשרד יממן ליווי וסיעוד, סיוע למגורים, רכישת רכב ואחזקתו, וטיפול בהתעמלות בבית הלוחם.

המידע המוצג כאן, אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או המלצה מכל סוג ו/או חוות דעת, מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי, טרם נקיטת כל הליך. כל הסתמכות על המידע המוצג כאן, היא באחריותך בלבד.